lauantai 17. huhtikuuta 2010

Infoähkyä ja hyviä esimerkkejä

Luin Anne Rongaksen blogista kevään ja kesän 2008 tekstejä. Kahdessa vuodessa some-maailma on muuttunut hurjasti, sillä näillä sivuilla oli paljon esimerkkejä uusista sovelluksista ja niiden käytöstä. Täytyy vain ihmetellä, miten innokas some-maailman tutkija Rongas on! Hyviä esimerkkejä oli paljon.

Eräässä artikkelissa Rongas pohtii juuri ajankäyttöä. Pohdinnan lähtökohtana oli hänen lukemansa artikkeli Lenita Airistosta. Lenita kertoo selvästi, mihin hän käyttää aikaansa ja mihin ei. Täytyy siis valita. Mikä on hyödyllistä ajankäyttöä kenellekin. Ainakin jonkin verran tulee minusta tämän päivän opettajan käyttää aikaansa someen tutustumiseen. Käyttö on helppo oppia ja se innostaa oppilaita.

Tästä tullaankin seuraavaan mielenkiintoiseen Rongaksen pohtimaan aiheeseen: kenen johdolla opiskellaan somessa. Somen käyttö opetuksessa ei ole samaa kuin verkko-opiskelu, sillä verkko-opiskelu on opettajajohtoista. Somessa ei opiskelua ohjaa niin selvästi opettaja, sillä etukäteen ei voi tietää, mille poluille opiskelijat lähtevät. Siksikö somen käyttö pelottaa opettajia?

Kiinnostavaa oli löytää myös esimerkkejä blogeista, jotka on työstetty juuri samalla äidinkielen kurssilla, joka minulla alkaa. Ilmeisesti kannattaisi tilata Anne Rongaksen blogi omalle netvibes-sivulle.

Pirjo

Infoähkyä ja hyviä esimerkkejä

Luin Anne Rongaksen blogista kevään ja kesän 2008 tekstejä. Kahdessa vuodessa some-maailma on muuttunut hurjasti, sillä näillä sivuilla oli paljon esimerkkejä uusista sovelluksista ja niiden käytöstä. Täytyy vain ihmetellä, miten innokas some-maailman tutkija Rongas on! Hyviä esimerkkejä oli paljon.

Eräässä artikkelissa Rongas pohtii juuri ajankäyttöä. Pohdinnan lähtökohtana oli hänen lukemansa artikkeli Lenita Airistosta. Lenita kertoo selvästi, mihin hän käyttää aikaansa ja mihin ei. Täytyy siis valita. Mikä on hyödyllistä ajankäyttöä kenellekin. Ainakin jonkin verran tulee minusta tämän päivän opettajan käyttää aikaansa someen tutustumiseen. Käyttö on helppo oppia ja se innostaa oppilaita.

Tästä tullaankin seuraavaan mielenkiintoiseen Rongaksen pohtimaan aiheeseen: kenen johdolla opiskellaan somessa. Somen käyttö opetuksessa ei ole samaa kuin verkko-opiskelu, sillä verkko-opiskelu on opettajajohtoista. Somessa ei opiskelua ohjaa niin selvästi opettaja, sillä etukäteen ei voi tietää, mille poluille opiskelijat lähtevät. Siksikö somen käyttö pelottaa opettajia?

Kiinnostavaa oli löytää myös esimerkkejä blogeista, jotka on työstetty juuri samalla äidinkielen kurssilla, joka minulla alkaa. Ilmeisesti kannattaisi tilata Anne Rongaksen blogi omalle netvibes-sivulle.

Pirjo

Kuinka Google dokumenttien uusi versio käyttöön

http://opeblogi.blogspot.com/2010/04/kuinka-google-dokumenttien-uusi-versio.html
Kuinka Google dokumenttien uusi versio käyttöön
Selkeät ohjeet. Itse otin Google Dokumentit käyttöön vasta tämän kurssin aikana.


http://opeblogi.blogspot.com/2010/04/kuinka-google-dokumenttien-uusi-versio.html

Kuinka Google dokumenttien uusi versio käyttöön

http://opeblogi.blogspot.com/2010/04/kuinka-google-dokumenttien-uusi-versio.html
Kuinka Google dokumenttien uusi versio käyttöön
Selkeät ohjeet. Itse otin Google Dokumentit käyttöön vasta tämän kurssin aikana.


http://opeblogi.blogspot.com/2010/04/kuinka-google-dokumenttien-uusi-versio.html

Näkökulmia sosiaaliseen mediaan

Toukokuisessa artikkelissaan Rongas kommentoi noin vuosi sitten lähetettyä Voimala-ohjelmaa, jossa keskusteltiin sosiaalisesta mediasta (huom. sama aihe 31.3.2010). Ohjelmassa haastateltiin sosiaalipsykologi Jaana Venkulaa, joka oli sosiaalista mediaa vastaan. Hän perusteli näkökulmaansa aivotutkimuksella, jonka mukaan konkreettiinen käsillä tekeminen olisi ihmiselle tärkeämpää. Rongas sanoo toisaalta ymmärtävänsä Venkulaa, mutta toisaalta ihmettelevänsä - onhan Venkula sosiaalipsykologi. Lopuksi Rongas myös kertoo oman näkemyksensä sosiaalisesta mediasta ja erityisesti sen hyödyllisyydestä.

http://opeblogi.blogspot.com/2009/05/pikkasen-otin-henkilokohtasesti.html

- Sari Hämälä

Näkökulmia sosiaaliseen mediaan

Toukokuisessa artikkelissaan Rongas kommentoi noin vuosi sitten lähetettyä Voimala-ohjelmaa, jossa keskusteltiin sosiaalisesta mediasta (huom. sama aihe 31.3.2010). Ohjelmassa haastateltiin sosiaalipsykologi Jaana Venkulaa, joka oli sosiaalista mediaa vastaan. Hän perusteli näkökulmaansa aivotutkimuksella, jonka mukaan konkreettiinen käsillä tekeminen olisi ihmiselle tärkeämpää. Rongas sanoo toisaalta ymmärtävänsä Venkulaa, mutta toisaalta ihmettelevänsä - onhan Venkula sosiaalipsykologi. Lopuksi Rongas myös kertoo oman näkemyksensä sosiaalisesta mediasta ja erityisesti sen hyödyllisyydestä.

http://opeblogi.blogspot.com/2009/05/pikkasen-otin-henkilokohtasesti.html

- Sari Hämälä

perjantai 16. huhtikuuta 2010

YouTube opetuskäytössä

Joulukuussa 2009 Anne Rongas kertoo perustaneensa YouTubeen oman soittolistansa. Hän tuo esille myös eri yhteyksissä käytyä keskustelua tekijänoikeuksista liittyen YouTuben opetuskäyttöön.
 
 
- Kirsi Ylätalo
 
 
 

YouTube opetuskäytössä

Joulukuussa 2009 Anne Rongas kertoo perustaneensa YouTubeen oman soittolistansa. Hän tuo esille myös eri yhteyksissä käytyä keskustelua tekijänoikeuksista liittyen YouTuben opetuskäyttöön.
- Kirsi Ylätalo


Sommittelin kokeen, jota ei tarvitse valvoa

Edelleen marraskuussa Anne Rongas kertoo merkinnässään Sommittelin kokeen, jota ei tarvitse valvoa kokemuksestaan, jossa hän suunnitteli psykologiaan välikokeen, jonka opiskelijat tekevät itsenäisesti verkossa. Kokeessa saa käyttää mitä tahansa saatavilla olevaa materiaalia ja kullekin opiskelijalle on tarjolla kaksi kysymystä, josta valita ja kirjoittaa esseevastaus. Kokeen mukaan liitetään vastauksen ennakkojäsennys, jota opettaja painottaa arvioinnissaan. Mielenkiintoinen kokeilu!
 
- Kirsi Ylätalo
 
 
 

Sommittelin kokeen, jota ei tarvitse valvoa

Edelleen marraskuussa Anne Rongas kertoo merkinnässään Sommittelin kokeen, jota ei tarvitse valvoa kokemuksestaan, jossa hän suunnitteli psykologiaan välikokeen, jonka opiskelijat tekevät itsenäisesti verkossa. Kokeessa saa käyttää mitä tahansa saatavilla olevaa materiaalia ja kullekin opiskelijalle on tarjolla kaksi kysymystä, josta valita ja kirjoittaa esseevastaus. Kokeen mukaan liitetään vastauksen ennakkojäsennys, jota opettaja painottaa arvioinnissaan. Mielenkiintoinen kokeilu!
- Kirsi Ylätalo


Kiti Müller radiossa toivotti lepoa aivoille

Marraskuussa 2009 Anne Rongas oli kuullut radiosta aivotutkija Kiti Müllerin haastattelun, jossa hän oli painottanut sitä, kuinka tärkeää on antaa välillä lepoa aivoille. Nyky-yhteiskunnassa kun meno on ajoittain niin vauhdikasta, että ei ole aikaa ajatella. Anne Rongas kokee itse saavansa usein parhaimmat ideansa silloin, kun ei tee mitään.
 
 
- Kirsi Ylätalo
 
 

Kiti Müller radiossa toivotti lepoa aivoille

Marraskuussa 2009 Anne Rongas oli kuullut radiosta aivotutkija Kiti Müllerin haastattelun, jossa hän oli painottanut sitä, kuinka tärkeää on antaa välillä lepoa aivoille. Nyky-yhteiskunnassa kun meno on ajoittain niin vauhdikasta, että ei ole aikaa ajatella. Anne Rongas kokee itse saavansa usein parhaimmat ideansa silloin, kun ei tee mitään.
- Kirsi Ylätalo


Podcastit – kieltenopiskelijan autuus!

Omasta englaniin opettajan näkökulmastani seuraava mielenkiintoinen Opeblogin esittely käsittelee podcasteja. Merkinnässä Podcastit – kieltenopiskelijan autuus! Anne Rongas mainitsee muutamankin podcast-hakemiston, joista esim. Odeosta voi upottaa podcastin omaan blogiinsa tai nettisivulle.
 
- Kirsi Ylätalo
 
 

Podcastit – kieltenopiskelijan autuus!

Omasta englaniin opettajan näkökulmastani seuraava mielenkiintoinen Opeblogin esittely käsittelee podcasteja. Merkinnässä Podcastit – kieltenopiskelijan autuus! Anne Rongas mainitsee muutamankin podcast-hakemiston, joista esim. Odeosta voi upottaa podcastin omaan blogiinsa tai nettisivulle.
- Kirsi Ylätalo


ScreenToasterilla ruutukaappausvideoita

Lokakuussa Anne Rongas vinkkaa ruutukaappausvideoiden tekemiseen soveltuvasta ScreenToaster-palvelusta
http://opeblogi.blogspot.com/2009/10/screentoasterilla-ruutukaappausvideoita.html. Videoihin saa tallennettua mukaan myös äänen ja ne voi julkaista vaikkapa YouTubessa tai ScreenToasterin sivuilla.
 
Edellisenä päivänä hän esitteli artikkelissa Kuinka tehdään slidecast? puolestaan Slideshare-palvelun, jossa voi jakaa diaesityksiä (esim. PowerPointilla tai Googlella tehtynä). Myös niihin saa äänitettyä mukaan äänen.
 
- Kirsi Ylätalo
 
 
 

ScreenToasterilla ruutukaappausvideoita

Lokakuussa Anne Rongas vinkkaa ruutukaappausvideoiden tekemiseen soveltuvasta ScreenToaster-palvelusta
http://opeblogi.blogspot.com/2009/10/screentoasterilla-ruutukaappausvideoita.html. Videoihin saa tallennettua mukaan myös äänen ja ne voi julkaista vaikkapa YouTubessa tai ScreenToasterin sivuilla.
Edellisenä päivänä hän esitteli artikkelissa Kuinka tehdään slidecast? puolestaan Slideshare-palvelun, jossa voi jakaa diaesityksiä (esim. PowerPointilla tai Googlella tehtynä). Myös niihin saa äänitettyä mukaan äänen.
- Kirsi Ylätalo


Voxopop

Syyskuun ensimmäisessä merkinnässään http://opeblogi.blogspot.com/2009/09/voxopop.html Anne Rongas esittelee netissä toimivan audionauhurin ja -jakopalvelun nimeltä Voxopop. Kyse on ilmoitustaulusta, jonne voi rekisteröidyttyään äänittää viestejä. Palveluun voi perustaa ryhmiä ja sitä käytetään esim. kielten opiskelussa
 
- Kirsi Ylätalo
 
 

Voxopop

Syyskuun ensimmäisessä merkinnässään http://opeblogi.blogspot.com/2009/09/voxopop.html Anne Rongas esittelee netissä toimivan audionauhurin ja -jakopalvelun nimeltä Voxopop. Kyse on ilmoitustaulusta, jonne voi rekisteröidyttyään äänittää viestejä. Palveluun voi perustaa ryhmiä ja sitä käytetään esim. kielten opiskelussa
- Kirsi Ylätalo

Tutustumismatka blogiin

Anne Rongas tarkistelee kirjoituksessaan Kelmukelmit kellistävät kiinnostuksen Tarmo Toikkasen esittelemää Visuaalisuuden merkitys esityksen pitämisessä – kaaviota. Toikkanen keskittyy esitystekniikkaan ja tuo esille erilaisia tyyppejä ja esitystekniikkaa. Mietiskelin itse kalvosulkeisen pitäjänä omien tuotosteni visuaalisuutta ja viestin perille menoa. Tuolta Toikkasen blogista löytyy hyvää materiaalia arvioida ja suunnitella omaa esitystekniikkaa. Eli käykäähän analysoimassa, onko oma esitystekniikkanne roskaa, viihdettä vai huippuesitystäJ.

Kuinka tehdään slidecast? –artikkelissaan Anne Rongas antaa vinkkejä siitä, miten netissä voidaan jakaa diaesityksiä. Anne tuo esille Slideshare-palvelun, jossa esim. powerpoint-esityksen voi jakaa muille katseltavaksi. Esitykseen voi lisätä esim. ääntä tai MP3-musiikkia.

Sommittelin kokeen, jota ei tarvitse valvoa –artikkelissaan Anne tuo esille verkkokurssilla toteuttamansa kokeen. Samasta linkistä pääsee seuraamaan Annen suunnittelemaa verkkokurssia lukio psykologiaan. Siitä voi ottaa tarvittaessa mallia myös omaan verkkotyöskentelyn toteutukseen sekä somen käyttöön opetuksessa.

Anne Rongaksen blogi oli mielenkiintoinen tuttavuus. On ihailtavaa, että joku jaksaa koota vinkkejä ja kokemuksiaan blogiin muiden jaettavaksi.

Petri R.

Tutustumismatka blogiin

Anne Rongas tarkistelee kirjoituksessaan Kelmukelmit kellistävät kiinnostuksen Tarmo Toikkasen esittelemää Visuaalisuuden merkitys esityksen pitämisessä – kaaviota. Toikkanen keskittyy esitystekniikkaan ja tuo esille erilaisia tyyppejä ja esitystekniikkaa. Mietiskelin itse kalvosulkeisen pitäjänä omien tuotosteni visuaalisuutta ja viestin perille menoa. Tuolta Toikkasen blogista löytyy hyvää materiaalia arvioida ja suunnitella omaa esitystekniikkaa. Eli käykäähän analysoimassa, onko oma esitystekniikkanne roskaa, viihdettä vai huippuesitystäJ.

Kuinka tehdään slidecast? –artikkelissaan Anne Rongas antaa vinkkejä siitä, miten netissä voidaan jakaa diaesityksiä. Anne tuo esille Slideshare-palvelun, jossa esim. powerpoint-esityksen voi jakaa muille katseltavaksi. Esitykseen voi lisätä esim. ääntä tai MP3-musiikkia.

Sommittelin kokeen, jota ei tarvitse valvoa –artikkelissaan Anne tuo esille verkkokurssilla toteuttamansa kokeen. Samasta linkistä pääsee seuraamaan Annen suunnittelemaa verkkokurssia lukio psykologiaan. Siitä voi ottaa tarvittaessa mallia myös omaan verkkotyöskentelyn toteutukseen sekä somen käyttöön opetuksessa.

Anne Rongaksen blogi oli mielenkiintoinen tuttavuus. On ihailtavaa, että joku jaksaa koota vinkkejä ja kokemuksiaan blogiin muiden jaettavaksi.

keskiviikko 14. huhtikuuta 2010

Ottaisitko blogini mielummin lehtenä?

Täällä kerrotaan, miten saadaan muutamassa minuutissa tekstit sanomalehtimuotoon.

http://opeblogi.blogspot.com/2008/09/ottaisitko-blogini-mielummin-lehten.html

Ottaisitko blogini mielummin lehtenä?

Täällä kerrotaan, miten saadaan muutamassa minuutissa tekstit sanomalehtimuotoon.

http://opeblogi.blogspot.com/2008/09/ottaisitko-blogini-mielummin-lehten.html

Työkulttuuria

Tämä ja edellinen teksti sisältävät pohdintaa siitä, miten sosiaalisen median käyttö mahdollistaa vaihtoehtoisia oppimisen menetelmiä. Tykkään itse tarjota vaihtoehtoisia suoritusmenetelmiä kursseillani.

http://opeblogi.blogspot.com/2008/10/tykulttuuria.html

Työkulttuuria

Tämä ja edellinen teksti sisältävät pohdintaa siitä, miten sosiaalisen median käyttö mahdollistaa vaihtoehtoisia oppimisen menetelmiä. Tykkään itse tarjota vaihtoehtoisia suoritusmenetelmiä kursseillani.

http://opeblogi.blogspot.com/2008/10/tykulttuuria.html

Harto Pönkä: Johdatus DabbleBoardiin

Täältä löytyy juttua ihan mahdottomasti. Uusia välineitä kokeillaan ja kommentoidaan. Tämän linkin takaa löytyy käsitekarttojen teko-ohjelma. Jos toiminnon oppii, PPn tee se itse versiot osoittautuvat todellisiksi aikasyöpöiksi&köyhiksi ominaisuuksilt

http://opeblogi.blogspot.com/2008/10/harto-pnk-johdatus-dabbleboeardiin.html

Harto Pönkä: Johdatus DabbleBoardiin

Täältä löytyy juttua ihan mahdottomasti. Uusia välineitä kokeillaan ja kommentoidaan. Tämän linkin takaa löytyy käsitekarttojen teko-ohjelma. Jos toiminnon oppii, PPn tee se itse versiot osoittautuvat todellisiksi aikasyöpöiksi&köyhiksi ominaisuuksilt

http://opeblogi.blogspot.com/2008/10/harto-pnk-johdatus-dabbleboeardiin.html

Blogit opetuksessa

Linkin takaa löytyy diasarja blogien käytöstä opetuksessa. Esim. viimeisellä dialla löytyy pitkä lista siitä, mihin opettaja voi blogia käyttää.

http://opeblogi.blogspot.com/2008/12/blogit-opetuksessa.html

Blogit opetuksessa

Linkin takaa löytyy diasarja blogien käytöstä opetuksessa. Esim. viimeisellä dialla löytyy pitkä lista siitä, mihin opettaja voi blogia käyttää.

http://opeblogi.blogspot.com/2008/12/blogit-opetuksessa.html

Virikkeitä perinteisen verkko-opetuksen kaavaan

Perusteluja ja huomioita verkko-opetuksen puolesta ja sen mahdollisuuksista. Kiva kukkakuva herätti mielenkiinnon:)

http://opeblogi.blogspot.com/2008/12/virikkeit-perinteisen-verkko-opetuksen.html

Virikkeitä perinteisen verkko-opetuksen kaavaan

Perusteluja ja huomioita verkko-opetuksen puolesta ja sen mahdollisuuksista. Kiva kukkakuva herätti mielenkiinnon:)

http://opeblogi.blogspot.com/2008/12/virikkeit-perinteisen-verkko-opetuksen.html

syys-joulu 2008

Hei,

http://opeblogi.blogspot.com/2008/11/ningvaasio.html

linkin teksti sisältää sekä blogin pitäjän että Timo Rainion listausta Ningin hyvistä
ominaisuuksista. Blogiteksti sisältää linkkejä Ningillä tehtyihin sivuihin, esim.
sometu ja vinkkiverkko. Itse kiinnostuin NO voi ihme - filosofian opiskelun sivusta.

Kun kävin Ningillä tehdyillä sivuilla, itselleni hahmottui hyvin, mitä avoin ja
suljettu sivusto tarkoittavat.

Iina

PS. Annen blogi oli niin painavaa kamaa, että en ole vielä löytänyt tietokonetta, joka
2008 marraskuun kohtaa jaksaisi kunnolla pyörittää. Ratkaisin ongelman sillä, että
hain kuukauden - esim. syyskuu - hakusanalla tektejä. En tiedä tutustuinko kaikkiin
omalle ajanjaksolleni kuuluneisiin juttuihin.

syys-joulu 2008

Hei,

http://opeblogi.blogspot.com/2008/11/ningvaasio.html

linkin teksti sisältää sekä blogin pitäjän että Timo Rainion listausta Ningin hyvistä
ominaisuuksista. Blogiteksti sisältää linkkejä Ningillä tehtyihin sivuihin, esim.
sometu ja vinkkiverkko. Itse kiinnostuin NO voi ihme - filosofian opiskelun sivusta.

Kun kävin Ningillä tehdyillä sivuilla, itselleni hahmottui hyvin, mitä avoin ja
suljettu sivusto tarkoittavat.

Iina

PS. Annen blogi oli niin painavaa kamaa, että en ole vielä löytänyt tietokonetta, joka
2008 marraskuun kohtaa jaksaisi kunnolla pyörittää. Ratkaisin ongelman sillä, että
hain kuukauden - esim. syyskuu - hakusanalla tektejä. En tiedä tutustuinko kaikkiin
omalle ajanjaksolleni kuuluneisiin juttuihin.

Google- dokumenteissa myös kansion jakaminen

Kun Jukka jakoi osion 3 tehtävät myös google -dokumentteina, päätin luoda someope kansion ja ohjasin tehtävät sinne. A. Rongas iloitsee tästä mahdollisuudesta blogissaan 13. marraskuuta. Dokumenttien jakaminen oppilaille helpottuu, kun opetusryhmälle tai luokalle luo oman kansion.

Google- dokumenteissa myös kansion jakaminen

Kun Jukka jakoi osion 3 tehtävät myös google -dokumentteina, päätin luoda someope kansion ja ohjasin tehtävät sinne. A. Rongas iloitsee tästä mahdollisuudesta blogissaan 13. marraskuuta. Dokumenttien jakaminen oppilaille helpottuu, kun opetusryhmälle tai luokalle luo oman kansion.

tiistai 13. huhtikuuta 2010

opeblogi Kuvan kanssa

Edellisessä tehtävässä tuli jo pohdittua tekijänoikeusasiaa somessa työskennellessä. Niinpä osuikin sopivasti, kun Rongas on ottanut asian esille blogissaan juuri tänä ajankohtana, jonka valitsin tutkittavakseni. Kyseisessä artikkelissa ("Kuvan kanssa" http://opeblogi.blogspot.com/2009/04/kuvan-kanssa.html) hän käsittelee nimenomaan kuviin liittyviä tekijänoikeudellisia asioita.
 
 
Rongas viittaa blogikirjoituksessaan Sosiaalisen median etiikka myös somessa käytyyn keskusteluun nettietiikasta. Tässä somen keskustelussa on pohdittu mm. moderointiin liittyvia asioita sekä termien julkisuus ja avoimuus sekoittumista. Hyvä ja meillekin ajankohtainen aihealue. Suosittelen tätä - avaa näkymiä siihen miten somessa ollaan.
 
(Koska ryhmässämme on myös luokanopettajia, niin tämäkin linkki lienee ihan hyvä: http://www.kouluwiki.fi/index.php/Etusivu. Sekin löytyi Rongaksen blogista, vaikka tässä sitä klikkaamalla pääsee suoraan kouluwikin sivulle.)
 
 
Terveisin
Auli Rinne
Raumalt
 
 

opeblogi Kuvan kanssa

Edellisessä tehtävässä tuli jo pohdittua tekijänoikeusasiaa somessa työskennellessä. Niinpä osuikin sopivasti, kun Rongas on ottanut asian esille blogissaan juuri tänä ajankohtana, jonka valitsin tutkittavakseni. Kyseisessä artikkelissa ("Kuvan kanssa" http://opeblogi.blogspot.com/2009/04/kuvan-kanssa.html) hän käsittelee nimenomaan kuviin liittyviä tekijänoikeudellisia asioita.

Lisäksi blogista löytyi muita asiaan liittyviä artikkeleita: Oppiminen ja verkko – Osa 1: internet lähteenä, Oppiminen ja verkko – Osa 2: plagiointi ja siteeraaminen ja Oppiminen ja verkko – Osa 3: miten opettaja jäljittää netistä kopioidun.

Rongas viittaa blogikirjoituksessaan Sosiaalisen median etiikka myös somessa käytyyn keskusteluun nettietiikasta. Tässä somen keskustelussa on pohdittu mm. moderointiin liittyvia asioita sekä termien julkisuus ja avoimuus sekoittumista. Hyvä ja meillekin ajankohtainen aihealue. Suosittelen tätä - avaa näkymiä siihen miten somessa ollaan.

(Koska ryhmässämme on myös luokanopettajia, niin tämäkin linkki lienee ihan hyvä: http://www.kouluwiki.fi/index.php/Etusivu. Sekin löytyi Rongaksen blogista, vaikka tässä sitä klikkaamalla pääsee suoraan kouluwikin sivulle.)


Terveisin
Auli Rinne
Raumalt

Screentoasterilla ruuttukaappausvideoita

Lokakuussa 2009 Rongas neuvoo käyttämään ruutukaappauspalvelua. Esimerkkinä on ruutukaappaus lemill-verkoston käytöstä. Ruutukaappaukset ovat näppäriä opetuksessa, kun haluaa esittää oppilaille miten jotakin palvelua käytetään. Screentoasterin lisäksi on muitakin. Olen käyttänyt screenjellyä.

Screentoasterilla ruuttukaappausvideoita

Lokakuussa 2009 Rongas neuvoo käyttämään ruutukaappauspalvelua. Esimerkkinä on ruutukaappaus lemill-verkoston käytöstä. Ruutukaappaukset ovat näppäriä opetuksessa, kun haluaa esittää oppilaille miten jotakin palvelua käytetään. Screentoasterin lisäksi on muitakin. Olen käyttänyt screenjellyä.

Tekijänoikeus opetuksessa

Tarmo Toikkasen hieman syvällisempi esitys tekijänoikeuksista opetuksessa kirjan Sosiaalinen media opetuksessa virallisesta blogista.

Tekijänoikeus opetuksessa

Tarmo Toikkasen hieman syvällisempi esitys tekijänoikeuksista opetuksessa kirjan Sosiaalinen media opetuksessa virallisesta blogista.

maanantai 12. huhtikuuta 2010

Tekijänoikeus opetuksessa: rautalankaa

A. Rongas esittelee lyhyesti sosiaalisen median tekijänoikeuksien ihmeellistä maailmaa painottaen opetuskäyttöä.

Tekijänoikeus opetuksessa: rautalankaa

A. Rongas esittelee lyhyesti sosiaalisen median tekijänoikeuksien ihmeellistä maailmaa painottaen opetuskäyttöä.

sunnuntai 11. huhtikuuta 2010

TERVETULOA RYHMÄSI BLOGIIN!


Tämän harjoituksen kautta pääset kokeilemaan blogiartikkeleiden kirjoittamista ja lähettämistä kätevästi sähköpostitse. Tässä blogissa tutkit yhdessä ryhmäsi kanssa Anne Ronkaan blogia Opeblogi (http://opeblogi.blogspot.com).

Halutessasi voit tutkia myös muita kiinnostavia blogikirjoituksia Blogilistalta (http://www.blogilista.fi) ja vinkata niistä muille ryhmäläisillesi.

P.s. Tämä viesti on lähetetty kaikkiin neljään blogiin yhdellä sähköpostilla. Kätevää, eikös?

TERVETULOA RYHMÄSI BLOGIIN!


Tämän harjoituksen kautta pääset kokeilemaan blogiartikkeleiden kirjoittamista ja lähettämistä kätevästi sähköpostitse. Tässä blogissa tutkit yhdessä ryhmäsi kanssa Anne Ronkaan blogia Opeblogi (http://opeblogi.blogspot.com).

Halutessasi voit tutkia myös muita kiinnostavia blogikirjoituksia Blogilistalta (http://www.blogilista.fi) ja vinkata niistä muille ryhmäläisillesi.

P.s. Tämä viesti on lähetetty kaikkiin neljään blogiin yhdellä sähköpostilla. Kätevää, eikös?

TERVETULOA RYHMÄSI BLOGIIN!


Tämän harjoituksen kautta pääset kokeilemaan blogiartikkeleiden kirjoittamista ja lähettämistä kätevästi sähköpostitse. Tässä blogissa tutkit yhdessä ryhmäsi kanssa Anne Ronkaan blogia Opeblogi (http://opeblogi.blogspot.com).

Halutessasi voit tutkia myös muita kiinnostavia blogikirjoituksia Blogilistalta (http://www.blogilista.fi) ja vinkata niistä muille ryhmäläisillesi.

P.s. Tämä viesti on lähetetty kaikkiin neljään blogiin yhdellä sähköpostilla. Kätevää, eikös?

TERVETULOA RYHMÄSI BLOGIIN!


Tämän harjoituksen kautta pääset kokeilemaan blogiartikkeleiden kirjoittamista ja lähettämistä kätevästi sähköpostitse. Tässä blogissa tutkit yhdessä ryhmäsi kanssa Anne Ronkaan blogia Opeblogi (http://opeblogi.blogspot.com).

Halutessasi voit tutkia myös muita kiinnostavia blogikirjoituksia Blogilistalta (http://www.blogilista.fi) ja vinkata niistä muille ryhmäläisillesi.

P.s. Tämä viesti on lähetetty kaikkiin neljään blogiin yhdellä sähköpostilla. Kätevää, eikös?

TERVETULOA RYHMÄSI BLOGIIN!


Tämän harjoituksen kautta pääset kokeilemaan blogiartikkeleiden kirjoittamista ja lähettämistä kätevästi sähköpostitse. Tässä blogissa tutkit yhdessä ryhmäsi kanssa Anne Ronkaan blogia Opeblogi (http://opeblogi.blogspot.com).

Halutessasi voit tutkia myös muita kiinnostavia blogikirjoituksia Blogilistalta (http://www.blogilista.fi) ja vinkata niistä muille ryhmäläisillesi.

P.s. Tämä viesti on lähetetty kaikkiin neljään blogiin yhdellä sähköpostilla. Kätevää, eikös?

TERVETULOA RYHMÄSI BLOGIIN!


Tämän harjoituksen kautta pääset kokeilemaan blogiartikkeleiden kirjoittamista ja lähettämistä kätevästi sähköpostitse. Tässä blogissa tutkit yhdessä ryhmäsi kanssa Anne Ronkaan blogia Opeblogi (http://opeblogi.blogspot.com).

Halutessasi voit tutkia myös muita kiinnostavia blogikirjoituksia Blogilistalta (http://www.blogilista.fi) ja vinkata niistä muille ryhmäläisillesi.

P.s. Tämä viesti on lähetetty kaikkiin neljään blogiin yhdellä sähköpostilla. Kätevää, eikös?