sunnuntai 2. toukokuuta 2010
Lisää blogista joulukuu 2008
Joulukuussa 2008 Anne Rongas kirjoittaa ajankäytöstä ja mm. laiskottelun tärkeydestä. Hän viittaa blogimerkintään
http://metsamies.com/blog/2008/12/hitaus-auttaa-ihmista-ja-ymparistoa/#disqus_thread
jossa sanotaan mm. näin: "Hitaasti tehdessä elämä kevenee ja työnlaatu paranee kun kykenee keskittymään olennaisiin asioihin antamatta hälyn häiritä. Hitaus liittyy myös onnellisuuteen ja elämänlaatuun."
Ajankäytön rytmittäminen järkeväksi on nykyihmiselle hankalaa. On oltava tehokas ja suoritettava kaikenlaisia toimintoja pitkin päivää, joka päivä. Ajankäyttöä voi olla hankala hallita, jos haluaa tehdä kaikkea sitä, mitä olettaa toisten odottavan sinun tekevän. On oltava hyvä ja tehokas työssä, on luotava ja ylläpidettävä sosiaalisia suhteita sekä naapurustossa että virtuaalimaailmassa. Olisi ehdittävä leipoa ja valmistaa terveellistä kotiruokaa perheelle, pelata kehittäviä pelejä lasten kanssa, lukea, seurata uusia dokumentteja ja elokuvia. On harrastettava ja vietävä lapsia harrastuksiin. Lisäksi pitäisi näyttää hyvältä ja nukkua riittävästi jne jne.
Nyt alan viettämään laatuaikaa 4-vuotiaan poikani kanssa - pelaamaan Franklin-peliä tietokoneella, sitten ulkoilemaan. Ehkä ehdin palata tehtävän ääreen illalla, kun nukkumatti on nukuttanut pienimmän...
T
Vinkkiverkko rantautui Ningiin
http://vinkkiverkko.ning.com/
Etusivulta löysin ryhmän: Ning opetuksessa, josta etenin aiheeseen Ning alakoulussa...:
http://vinkkiverkko.ning.com/group/ningopetuksessa/forum/topics/ning-alakoulussa
Titta Tiri-Luukkonen
Tulevaisuusajatuksia — tutustu h i t a a s t i
Mielenkiintoinen dia-esitys tulevaisuuden oppimisesta.
Liisa H.
http://opeblogi.blogspot.com/2009/02/tulevaisuusajatuksia-tutustu-h-i-t-a-s.html
Liisa Hyvärinen has shared a presentation on Slideshare
|
Informaalia oppimista ein-zwei-drei
http://opeblogi.blogspot.com/2009/01/informaalia-oppimista-ein-zwei-drei.html
Blogista löydettyä: tammi-huhtikuu 2010
Hybridikirja http://www.vtt.fi/news/2009/12032009.jsp
Tammikuussa 2010 blogissa nostettiin keskusteluun oppikirjan muodon
ja aseman muuttuminen koulussa. Rongaksen mukaan ilmiöpohjainen
(=tutkiva- ja ongelmalähtöinen) opetus johtaa vähitellen siihen, että
nykymuotoiset oppikirjat eivät enää tulevaisuudessa ole niin
keskeisessä asemassa kuin ennen. Tästä muutoksesta seuraa
oppiainerajojen katoamista. Oppikirjojen tilalle tulevat erilaiset
ilmaiset, tulostettavat materiaalit esim. Wiki-kirjastot
http://fi.wikibooks.org/wiki/Wikikirjasto:Etusivu ja YUDU-palvelu
http://www.yudu.com/
Blogin julkisuudesta Sosiaalisen median petollinen intiimiys
Ainakin itselle oli taas jälleen kerran hyvä muistutus siitä, että
blogin tekijä itse määrittelee, miten paljon hän haluaa kertoa
itsestään julkisesti. Hyvänä käytännön esimerkkinä tuodaan esille,
että bogiin ei pitäisi kirjoittaa tai julkaista mitään sellaista, mitä
ei olisi valmis laittamaan lähikaupan ilmoitustaululle.
Missä viipyy pedagoginen sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu?
Tässä kirjoituksessa kiinnitetään huomio siihen, miltä nykyaikaisen
oppimisympäristön tulisi näyttää. Ratkaisuja perustellaan mm.
opetuksen kehittämisen, yhteisöllisyyden, tiimityöskentelyn ja
viihtyisyyden näkökulmista. Tekniikka on mukana hyvän rengin asemassa.
http://opeblogi.blogspot.com/2010/01/kun-pitaisi-muotoilla-oppimistehtavia.html
Rongas käsittelee tammikuun kirjoituksissaan useita opettamiseeen ja
erityisesti verkko-opettamiseen liittyviä teemoja. Erityisen
mielenkiintoinen oli diaesitys siitä, miten rakentaa ja muotoilla
oppimistehtävä nettiin? Usein nimittäin vasta jälkeen päin huomaa,
miten tehtävä olisi oikesti kannattanut laatia.
http://www.peda.net/veraja/kotka/vinkkiverkko/tools/softa/
Blogista löytyi tällainen upea sivusto erilaiseen sähköiseen ja
ilmaisen verkkopalvelujen linkkikokoelmapankkiin. Materiaali oli
jaoteltu erilaisin periaatteiden mukaan, esimerkiksi oppiaineittain.
Tätä sivua on opettajan helppo käyttää.
Muistitikut ovat tarpeettomia Anne Ronkaalle. Hän tallentaa kaikki
tiedostonsa nettiin ja poimii tarvitsemansa tiedot hakukoneen avulla
hakusanoilla. Muistitikut halpoja, mutta mitä niillä tekee?
Nettityön luonteesta
http://opeblogi.blogspot.com/2010/04/elma-ja-kuinka-netissa-tehdaan-toita.html
Anne Rongas toteaa, että olennaisia taitoja nettityössä ovat
rajaamisen, valikoimisen, muilta kysymisen ja kuuntelemisen taidot,
ajanhallinta ja kiireentunnun sietäminen. Mielenkiintoinen ja
ajatuksia herättävä on Anne Ronkaan väite, että työn teon mittarina
tunti on aikansa elänyt käsite.
Viimeisimpiä huhtikuun blogi-merkintöjä oli, millaisia vastoinkäymisiä
näinkin kokenut verkko-opettaja oli kohdannut. Verkko-opetuksen
etujoukkona oleminen merkitsee vastoinkäymisiä ja epäonnistumisia..
http://opeblogi.blogspot.com/2010/04/kun-kaikki-meni-pieleen-itk2010.html
Lopuksi hän toteaa, että hän on nopea kirjoittaja, ja
blogi-kirjoittelu on hänelle kuin juttelua. Vasta myöhemmin
blogi-teksteistä voi rakentua hiotumpia artikkeleita.
Nämä blogit valitsi
Matti L.
Bloggailua kesältä 2008
Tässä muutama poimintani.
http://opeblogi.blogspot.com/2008/07/aika-ajatuksia.html
Tuossa Anne pyörittelee tuota iänikuista aika-ajattelua. Mielestäni siinä tulee jännänä ajatuksena, että jokainen rakentaa oman kiireensä ja aikataulunsa suhtautumisellaan aikaan "olen aina lomalla ja aina töissä". Ajan arvottaminen mm. korostamalla sitten-sitten tyyliin vapaa-aikaa; priorisoinnin unohtaminen (jotakin jätetään vähemmälle) ovat aiheuttamassa aika-ahdistusta. Ja Lenitastakin siinä oli juttua -… oho minulla taitaa olla ne valkoiset tennissukat jalsssa ja vappuaattona…J
http://opeblogi.blogspot.com/2008/06/ajatuksia-kartalle.html
Juttua sähköisestä mindmap-jutuista. Täytyisi perehtyä paremmalla ajalla blogin linkkeihin...
http://opeblogi.blogspot.com/2008/06/google-eartht-opetuskytss.html
Pasi M.