sunnuntai 2. toukokuuta 2010

Lisää blogista joulukuu 2008

Hitaasti hyvin

Joulukuussa 2008 Anne Rongas kirjoittaa ajankäytöstä ja mm. laiskottelun tärkeydestä. Hän viittaa blogimerkintään

http://metsamies.com/blog/2008/12/hitaus-auttaa-ihmista-ja-ymparistoa/#disqus_thread

jossa sanotaan mm. näin: "Hitaasti tehdessä elämä kevenee ja työnlaatu paranee kun kykenee keskittymään olennaisiin asioihin antamatta hälyn häiritä. Hitaus liittyy myös onnellisuuteen ja elämänlaatuun."

Ajankäytön rytmittäminen järkeväksi on nykyihmiselle hankalaa. On oltava tehokas ja suoritettava kaikenlaisia toimintoja pitkin päivää, joka päivä. Ajankäyttöä voi olla hankala hallita, jos haluaa tehdä kaikkea sitä, mitä olettaa toisten odottavan sinun tekevän. On oltava hyvä ja tehokas työssä, on luotava ja ylläpidettävä sosiaalisia suhteita sekä naapurustossa että virtuaalimaailmassa. Olisi ehdittävä leipoa ja valmistaa terveellistä kotiruokaa perheelle, pelata kehittäviä pelejä lasten kanssa, lukea, seurata uusia dokumentteja ja elokuvia. On harrastettava ja vietävä lapsia harrastuksiin. Lisäksi pitäisi näyttää hyvältä ja nukkua riittävästi jne jne.

Nyt alan viettämään laatuaikaa 4-vuotiaan poikani kanssa - pelaamaan Franklin-peliä tietokoneella, sitten ulkoilemaan. Ehkä ehdin palata tehtävän ääreen illalla, kun nukkumatti on nukuttanut pienimmän...

T

Vinkkiverkko rantautui Ningiin

Blogia selatessani ja lukiessani pätkiä sieltä täältä, yritin löytää aiheita, jotka liittyisivät jotenkin alakoulussa opettamiseen. Tavoitteena olisi löytää simppeleitä vinkkejä, joiden avulla sosiaalisen median osa-alueita voisi hyödyntää ihan aikuisten oikeasti omassa työssä. Kansainvälisissä esim. Comenius-hankkeissa, somen käyttömahdollisuudet tuovat yhteistyön eri maiden ja eri koulujen välillä vieläkin konkreettisemmaksi. Enää ei lähetellä välttämättä kirjeitä ja paketteja vaan tiedon voi jakaa netissä jopa reaaliajassa. Tähän löytyi oiva vinkki tämän linkin kautta:

http://vinkkiverkko.ning.com/

Etusivulta löysin ryhmän: Ning opetuksessa, josta etenin aiheeseen Ning alakoulussa...:

http://vinkkiverkko.ning.com/group/ningopetuksessa/forum/topics/ning-alakoulussa

Titta Tiri-Luukkonen

Tulevaisuusajatuksia — tutustu h i t a a s t i

Open knowledge is the energy of the 21st Century.
Mielenkiintoinen dia-esitys tulevaisuuden oppimisesta.
Liisa H.

http://opeblogi.blogspot.com/2009/02/tulevaisuusajatuksia-tutustu-h-i-t-a-s.html

Liisa Hyvärinen has shared a presentation on Slideshare

SlideShare

Hi,

Your friend Liisa Hyvärinen suggests that you view this presentation.


Toward Society 3.0: A New Paradigm for 21st century education

10499 views

46 favorites

371 downloads


View


If links does not work, paste this URL in your browser: http://www.slideshare.net/moravec/toward-society-30-a-new-paradigm-for-21st-century-education-presentation?from=share_email

Did you know? You can generate customer leads with your presentations, PDFs, ebooks, webinars.

Try Leadshare now!.

To change email settings on SlideShare, login to your account or contact SlideShare Support for help.

Informaalia oppimista ein-zwei-drei

Informaali oppiminen on oppimista, joka toteutuu ilman erityistä koulutusta omatoimisesti henkilön jokapäiväisessä arkielämässä.

http://opeblogi.blogspot.com/2009/01/informaalia-oppimista-ein-zwei-drei.html

Blogista löydettyä: tammi-huhtikuu 2010

Blogista löydettyä: tammi-huhtikuu 2010
Hybridikirja http://www.vtt.fi/news/2009/12032009.jsp
Tammikuussa 2010 blogissa nostettiin keskusteluun oppikirjan muodon
ja aseman muuttuminen koulussa. Rongaksen mukaan ilmiöpohjainen
(=tutkiva- ja ongelmalähtöinen) opetus johtaa vähitellen siihen, että
nykymuotoiset oppikirjat eivät enää tulevaisuudessa ole niin
keskeisessä asemassa kuin ennen. Tästä muutoksesta seuraa
oppiainerajojen katoamista. Oppikirjojen tilalle tulevat erilaiset
ilmaiset, tulostettavat materiaalit esim. Wiki-kirjastot
http://fi.wikibooks.org/wiki/Wikikirjasto:Etusivu ja YUDU-palvelu
http://www.yudu.com/

Blogin julkisuudesta Sosiaalisen median petollinen intiimiys
Ainakin itselle oli taas jälleen kerran hyvä muistutus siitä, että
blogin tekijä itse määrittelee, miten paljon hän haluaa kertoa
itsestään julkisesti. Hyvänä käytännön esimerkkinä tuodaan esille,
että bogiin ei pitäisi kirjoittaa tai julkaista mitään sellaista, mitä
ei olisi valmis laittamaan lähikaupan ilmoitustaululle.

Missä viipyy pedagoginen sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu?
Tässä kirjoituksessa kiinnitetään huomio siihen, miltä nykyaikaisen
oppimisympäristön tulisi näyttää. Ratkaisuja perustellaan mm.
opetuksen kehittämisen, yhteisöllisyyden, tiimityöskentelyn ja
viihtyisyyden näkökulmista. Tekniikka on mukana hyvän rengin asemassa.

http://opeblogi.blogspot.com/2010/01/kun-pitaisi-muotoilla-oppimistehtavia.html
Rongas käsittelee tammikuun kirjoituksissaan useita opettamiseeen ja
erityisesti verkko-opettamiseen liittyviä teemoja. Erityisen
mielenkiintoinen oli diaesitys siitä, miten rakentaa ja muotoilla
oppimistehtävä nettiin? Usein nimittäin vasta jälkeen päin huomaa,
miten tehtävä olisi oikesti kannattanut laatia.

http://www.peda.net/veraja/kotka/vinkkiverkko/tools/softa/
Blogista löytyi tällainen upea sivusto erilaiseen sähköiseen ja
ilmaisen verkkopalvelujen linkkikokoelmapankkiin. Materiaali oli
jaoteltu erilaisin periaatteiden mukaan, esimerkiksi oppiaineittain.
Tätä sivua on opettajan helppo käyttää.

Muistitikut ovat tarpeettomia Anne Ronkaalle. Hän tallentaa kaikki
tiedostonsa nettiin ja poimii tarvitsemansa tiedot hakukoneen avulla
hakusanoilla. Muistitikut halpoja, mutta mitä niillä tekee?

Nettityön luonteesta
http://opeblogi.blogspot.com/2010/04/elma-ja-kuinka-netissa-tehdaan-toita.html
Anne Rongas toteaa, että olennaisia taitoja nettityössä ovat
rajaamisen, valikoimisen, muilta kysymisen ja kuuntelemisen taidot,
ajanhallinta ja kiireentunnun sietäminen. Mielenkiintoinen ja
ajatuksia herättävä on Anne Ronkaan väite, että työn teon mittarina
tunti on aikansa elänyt käsite.

Viimeisimpiä huhtikuun blogi-merkintöjä oli, millaisia vastoinkäymisiä
näinkin kokenut verkko-opettaja oli kohdannut. Verkko-opetuksen
etujoukkona oleminen merkitsee vastoinkäymisiä ja epäonnistumisia..
http://opeblogi.blogspot.com/2010/04/kun-kaikki-meni-pieleen-itk2010.html
Lopuksi hän toteaa, että hän on nopea kirjoittaja, ja
blogi-kirjoittelu on hänelle kuin juttelua. Vasta myöhemmin
blogi-teksteistä voi rakentua hiotumpia artikkeleita.

Nämä blogit valitsi
Matti L.

Bloggailua kesältä 2008

Paljon on asoita pohdittu touko-kesäkuunkin välillä 2008.... On se tuo Anne aikamoinen ajatusriihi näissä somepuinneissa:)
Tässä muutama poimintani.

http://opeblogi.blogspot.com/2008/07/aika-ajatuksia.html

Tuossa Anne pyörittelee tuota iänikuista aika-ajattelua. Mielestäni siinä tulee jännänä ajatuksena, että jokainen rakentaa oman kiireensä ja aikataulunsa suhtautumisellaan aikaan "olen aina lomalla ja aina töissä". Ajan arvottaminen mm. korostamalla sitten-sitten tyyliin vapaa-aikaa; priorisoinnin unohtaminen (jotakin jätetään vähemmälle) ovat aiheuttamassa aika-ahdistusta. Ja Lenitastakin siinä oli juttua -… oho minulla taitaa olla ne valkoiset tennissukat jalsssa ja vappuaattona…J

http://opeblogi.blogspot.com/2008/06/ajatuksia-kartalle.html

Juttua sähköisestä mindmap-jutuista. Täytyisi perehtyä paremmalla ajalla blogin linkkeihin...


http://opeblogi.blogspot.com/2008/06/google-eartht-opetuskytss.html

Itsekin olen GE.tä käyttänyt tunneilla. Kyllähän nämä vermeet karttavaraston pölyttymään jättää… Blogin kautta löytyi linkki sometu-verkostoon, jossa oli keskustelua GE:n käytöstä. Hyvä linkki ja antoi itsellekin uusia ideoita.

Pasi M.