lauantai 24. huhtikuuta 2010

Blogiretki

Oli mielenkiintoista lukea blogiartikkeli Kokeet uusiksi
(http://opeblogi.blogspot.com/2008_01_01_archive.html)
Materiaali mukana kokeessa! Olen kylä itsekin miettinyt asiaa ja tullut
siihen tulokseen,että asia täytyy todella kyllä ymmärtää ja älytä jo
ennestään. Ei siinä kerkeä opiskelemaan ja tutkimaan enää asioita. Olen
itse tehnyt joskus sellaisen kokeen aikuisopiskelujen yhteydessä ja
kokemus oli myönteinen. Mutta pitkä matka on vielä siihen, että enkun
kokeessa sallisin esim. kieliopin olevan esillä.

Vinkkipartio kutsuu mukaan oli myös ajatuksia herättävä
(http://opeblogi.blogspot.com/2008_02_01_archive.html).
Ertyisesti opiskelijoitten mukaan ottaminen oli mielenkiintoinen
aspekti. Olen monesti miettinyt oman rajallisen tietokoneitten hallinnan
tietäen, että opiskelijoista olisi varmasti iso hyöty ja tuki, kun
antaisi periksi ja kysyisi ja pyytäisi apua esim kurssin suunitelussa.

Googlen kätevä kirjasto on avasi myös ajatuksia.
(http://opeblogi.blogspot.com/2008_03_01_archive.html) Siellähän on jopa
kokonaisia kirjoja! Mutta ennen kaikkea lukiolaisia ajatellen Google
scholar avaa varmaan mielenkiintoisen maailman.

Ilmaisia kuvia on
arrelöytö.(http://opeblogi.blogspot.com/2008_04_01_archive.html) Niitä
olen kaivannut.

Irma J.

torstai 22. huhtikuuta 2010

Poimintoja syys-joulukuu 2008

Pääsin varsinaisesti aloittamaan tämän tehtävän vasta nyt, joten valittavana oli vain kaukana takanapäin oleva jakso:
 
1)
 
Monesti lukisin itse asiat ihan oikealta paperilta kuin tietokoneen näytöltä.  Olen näet kynän kanssa lukija. Tässä olisi oiva tapa panna jutut paperille.
 
2)
Toinen, johon haluan tarttua, on NING-juttu.  Tähän tutustuin itse vastikään eräällä toisella kurssilla.  Päätin silloin, että perehdyn asiaan paremmin sitten, kun on aikaa vähän enemmän.  Tämä Ning on nimittäin todella monipuolinen.
 
ja Ning:
 
 
 
3)
Kolmas juttu liittyy tähän aihealueeseemme, blogeihin: http://opeblogi.blogspot.com/2008/12/blogit-opetuksessa.html 
 
Tunnustan edelleenkin vierastavani erilaisia blogeja.  En yleensä lue niitä, enkä missään nimessä kirjoitakaan niitä - ainakaan vielä.  Ehkä joskus sitten....   Mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että ne lukevat ja kirjoittavat, jotka haluavat.  Ja kirjoittamiseen on ihan hyvä saada oppia.
 
4)
Neljänneksi valitsin kirjallisuuteen liittyvän aiheen: http://opeblogi.blogspot.com/2008/12/hyv-kirjallisuus-hyv.html 
 
Perusteluna sanon, että pidän erittäin paljon kirjallisuudesta, luen paljon ja parhaillaan olen lukemassa Sofi Oksasen Puhdistus-kirjaa.
 
Lopuksi haluan sanoa, että ihmettelen joskus ihmisten intoa kirjoittaa kaiken kansan luettaviksi niin monenlaisia juttuja, hienommin sanottuna blogeja, jopa omasta elämästään.  No, tässä meidän tehtävässämme nyt ei ollut mitään itsensä "paljastuksia", mutta kyllä niitä olemassa on.   Ihmettelen myös joskus ihmisten intoa lukea toisten blogeja.  Onko se jotakin tirkistelyn tapaista, samalaista kuin reality-sarjojen katsominen?   Eikö omassa elämässä ole riittävästi tapahtumia?
 
Ja mistä se aika kaikenlaiseen kirjoitteluun otetaan?  Minulla ainakin menee työn, opiskelujen, harrastusten, perheen ja elukoitten kanssa puuhaillessa niin paljon aikaa, että en kyllä joutaisi enkä viitsisikään istua naputtelemaan koneelle, mitä tänään tein hevoseni tai koirani tms. kanssa.
 
No, ehkä olin vähän jyrkkä.
 
Tervehtien Pirkko

Opettajan identiteetti


Opettajan identiteetistä. Lähde: Sosiaalinen media opetuksessa kirjan blogi.
--
Terveisin
Pekka Kouri

keskiviikko 21. huhtikuuta 2010

Opeblogi : "Pikkasen otin henkilökohtasesti"

tarja kuhalainen on lähettänyt sinulle linkin blogiin:

tarja yritys

Blogi: Opeblogi
Lähetä "Pikkasen otin henkilökohtasesti"
Linkki: http://opeblogi.blogspot.com/2009/05/pikkasen-otin-henkilokohtasesti.html

--
Blogger in tuottama
http://www.blogger.com/

Oi aikaa ennen Deliä

Oi aika ennen Deliä
sunnuntai, helmikuu 28, 2010
http://opeblogi.blogspot.com/2010/02/oi-aikaa-ennen-delia.html
Tuossa artikkelissa linkki delicious-sivulle, joka kyllä ensi klikkauksella näyttää kaaokselta. Kannattaa etsiä hakusanalla! Heli

http://opeblogi.blogspot.com/2010/02/oi-aikaa-ennen-delia.html

maanantai 19. huhtikuuta 2010

Medialukutaito - mediakirjoitustaito - mediataito?

Jo ennen kuin sosiaalisesta mediasta tuli päivän hitti, puhuttiin medialukutaidon tärkeydestä. Mielestäni Rongas tekee erittäin tärkeän havainnon kiinnittäessään huomiota myös kirjoitustaitoon nyt kun kirjoitamme netissä yhteisiä sisältöjä. Ehkä todellakin olisi hyvä ottaa käyttöön termi mediataito, kuten Rongas ehdottaa.

http://opeblogi.blogspot.com/2009/07/mediakirjoitustaito-medialukutaidon.html

Sari

Opetuksen kehittämisestä

Artikkelissaan Harppaus avoimeen opetukseen - http://opeblogi.blogspot.com/2009/06/harppaus-avoimeen-oppimiseen.html - Rongas kertoo mielenkiintoisesta opintopiiristä, jossa avoimesta opetuksesta ja uudenlaisesta toimintakulttuurista kiinnostuneet opettajat voivat kohdata toisensa, vähän Vinkkiverkon tapaan. Opintopiiri toimii Wikiopistossa. Enpä tiennyt sellaisenkaan olemassaolosta!

Sari

Keskustelutyökalu

Hyötyisiköhän joku meistä yksinkertaisesta verkkokeskustelutyökalusta (anteeksi sanahirviö), josta Rongas vinkkaa blogissaan (http://opeblogi.blogspot.com/2009/05/avattu-koekayttoon-simppeli.html) En itse kirjautunut sinne, mutta mieleeni jäi erityisesti se, että keskustelu tapahtuu suljetussa ympäristössä.

Sari

Muistitikut halpoja, mutta mitä niillä tekee?

Hei!


Valitsin tuon tekstin, koska koin sen jotenkin ajankohtaiseksi tälle
meidän ryhmälle. Aikanaan opin luopumaan kotona kansioista, joihin
olin mapittanut kaikki tärkeät opetusmateriaalit, kielioppikalvot,
sanakokeet jne. Nyt dokumentit ovat muistissa joko kotikoneella,
koulun koneella tai sitten muistitikulla. Riippuu missä olen kyseisen
materiaalin työstänyt, mihin sen sitten olen tallentanut.

Nyt pitäisi sitten luopua muistitikuistakin ja vain luottaa siihen,
että työni tuotokset säilyvät jossakin nettiavaruudessa tuhoutumatta.
Ehkäpä vielä senkin joskus opin.


t. Heli Heino


keskiviikko, maaliskuu 03, 2010
Muistitikut halpoja, mutta mitä niillä tekee?


Minulle riittää yksi muistitikku siltä varalta, että pitää siirtää
dataa koneelta toiselle netittömässä tilassa. Onhan noita tikkuja
kertynyt. Mutta ihan tosissaan tänä vuonna olen kerran käyttänyt
tikkua. Ja viime vuonna tarve oli ehkä noin kymmenen kertaa.

Viime viikolla kuulin eräässä tilaisuudessa tarinan: erään suuren
yrityksen edustalle siroteltiin kadulle muistitikkuja. Päivän aikana
niistä valtaosa kulkeutui sisälle taloon ja kiinni tietokoneisiin.
Muistitikut ovat melkoinen tietoturvariski.

Tikkujen sijaan varastoin kaiken nettiin. Varmuuskopioin omille
koneilleni netistä. Jos muistan tai sattuu huvittamaan.
Tietokoneitteni varmuuskopiot ulkoiselle levylle pidän kunnossa. En
ole edes sitoutunut yhteen omaan koneeseen. Minulla on vanhin
kannettava, vanha kannettava ja uusin kannettava sekä vanha pöytäkone
(kaksi näistä yrityksen omaisuutta).

Työnantajan antamalla koneella en tekisi mitään. Olisi kyllä ollut
mahdollisuus saada sellainen. Kun uusin kannettavani hajosi ennen
joulua, mitään dataa ei hävinnyt. Eikä töihini tullut minkäänlaista
kuprua.

Kun tuttava ihmetteli, miten löydän eri informaation, piti vähän
miettiä. En juurikaan kansioi asioita. Macin kanssa ei tarvitse kuin
karkeasti. Tiedostojen nimeäminen loogisesti riittää. Spotlight on
loistava. Mielessäni on jonkinlainen maisemakartta asioista. Googlaan
omatkin verkkosivuni. Nimeän ne niin, että löytyvät. Ja käytän
Delicious-kirjanmerkkejä. Gmail on ehdottomasti verraton.

Olisi ihan hauskaa kuulla, millaisia tietotyön taitoja eri ihmiset
ovat arkeensa kehittäneet.

sunnuntai 18. huhtikuuta 2010

Opeblogihuomioita

Ensimmäinen vaikutelma: iik, miten täältä löytää mitään! Sivuston ulkoasu on sekava ja jotenkin hermostuttava. No, ei auta muu kuin ryhtyä tutkailemaan, josko täältä löytyisi jyviä. Löytyihän niitä. Kiertelin tutustumassa tammi-huhtikuun kirjoituksiin vuodelta 2009. Jotkut jutut tuntuivat menevän yli hilseen, ainakin siinä tilanteessa, kun en kunnolla pystynyt keskittymään. Tällaisia kiinnostavia juttuja kuitenkin lueskelin (otsikot kertovat melko selvästi, mistä on kyse):

Tietoturvaviikon tietoisku - sisältää valmiita käyttöön sopivia kalvopohjia.
http://opeblogi.blogspot.com/2009/02/tietoturvaviikon-tietoisku.html

Vilkasta vinkkiverkossa
http://opeblogi.blogspot.com/2009/02/vilkasta-vinkkiverkossa.html

Sosiaalinen media tuli kouluun - vastahangasta myötäsukaan?
http://opeblogi.blogspot.com/2009/02/sosiaalinen-media-tuli-kouluun.html

Oppiminen ja verkko - Osa 3: miten opettaja jäljittää netistä kopioidun?
http://opeblogi.blogspot.com/2009/02/oppiminen-ja-verkko-osa-3-miten.html

Oppimistyö oppijalle - seurauksena hauska oppitunti
http://opeblogi.blogspot.com/2009/03/oppimistyo-oppijalle-seurauksena-hauska.html

Kuinka alkuun, kun oppimista viedään verkkoon?
http://opeblogi.blogspot.com/2009/03/kuinka-alkuun-kun-oppimista-viedaan.html

Miten näitä sosiaalisen median juttuja vois oppia?
http://opeblogi.blogspot.com/2009/03/miten-naita-sosiaalisen-median-juttuja.html

Uusi ilmainen oppimisympäristö: Edu 2.0
http://opeblogi.blogspot.com/2009/04/uusi-ilmainen-oppimisymparisto-edu-20.html

Innostuin siis surffailemaan, ja surffaillessani päällimmäisenä taisi olla ihmetys siitä, kuinka joku opettaja jaksaa tehdä näin valtavasti materiaalia muun työnsä ohessa. Itselläni on vahvistunut tunne, että some on vieras mutta kiehtova maailma, ja haluaisin perehtyä sen mahdollisuuksiin. Taidan todellakin viettää osan kesästä seikkaillen somessa - onneksi on läppäri, jonka voi ottaa mukaan puutarhaan!

Maria

YouTuben ja TeacherTuben käyttö opetuksessa

5. joulukuuta 2009 A. Rongas pohtii,  onko YouTuben käyttö opetuksessa sallittua vai ei? Ja päätyy arvioon, että se olisi sallittua, vaikka siellä on paljon tekijänoikeuksien vastaista.

YouTuben ja TeacherTuben käyttö opetuksessa

5. joulukuuta 2009 A. Rongas pohtii, onko YouTuben käyttö opetuksessa sallittua vai ei? Ja päätyy arvioon, että se olisi sallittua, vaikka siellä on paljon tekijänoikeuksien vastaista.