sunnuntai 2. toukokuuta 2010

Blogista löydettyä: tammi-huhtikuu 2010

Blogista löydettyä: tammi-huhtikuu 2010
Hybridikirja http://www.vtt.fi/news/2009/12032009.jsp
Tammikuussa 2010 blogissa nostettiin keskusteluun oppikirjan muodon
ja aseman muuttuminen koulussa. Rongaksen mukaan ilmiöpohjainen
(=tutkiva- ja ongelmalähtöinen) opetus johtaa vähitellen siihen, että
nykymuotoiset oppikirjat eivät enää tulevaisuudessa ole niin
keskeisessä asemassa kuin ennen. Tästä muutoksesta seuraa
oppiainerajojen katoamista. Oppikirjojen tilalle tulevat erilaiset
ilmaiset, tulostettavat materiaalit esim. Wiki-kirjastot
http://fi.wikibooks.org/wiki/Wikikirjasto:Etusivu ja YUDU-palvelu
http://www.yudu.com/

Blogin julkisuudesta Sosiaalisen median petollinen intiimiys
Ainakin itselle oli taas jälleen kerran hyvä muistutus siitä, että
blogin tekijä itse määrittelee, miten paljon hän haluaa kertoa
itsestään julkisesti. Hyvänä käytännön esimerkkinä tuodaan esille,
että bogiin ei pitäisi kirjoittaa tai julkaista mitään sellaista, mitä
ei olisi valmis laittamaan lähikaupan ilmoitustaululle.

Missä viipyy pedagoginen sisustusarkkitehtuuri ja kalustesuunnittelu?
Tässä kirjoituksessa kiinnitetään huomio siihen, miltä nykyaikaisen
oppimisympäristön tulisi näyttää. Ratkaisuja perustellaan mm.
opetuksen kehittämisen, yhteisöllisyyden, tiimityöskentelyn ja
viihtyisyyden näkökulmista. Tekniikka on mukana hyvän rengin asemassa.

http://opeblogi.blogspot.com/2010/01/kun-pitaisi-muotoilla-oppimistehtavia.html
Rongas käsittelee tammikuun kirjoituksissaan useita opettamiseeen ja
erityisesti verkko-opettamiseen liittyviä teemoja. Erityisen
mielenkiintoinen oli diaesitys siitä, miten rakentaa ja muotoilla
oppimistehtävä nettiin? Usein nimittäin vasta jälkeen päin huomaa,
miten tehtävä olisi oikesti kannattanut laatia.

http://www.peda.net/veraja/kotka/vinkkiverkko/tools/softa/
Blogista löytyi tällainen upea sivusto erilaiseen sähköiseen ja
ilmaisen verkkopalvelujen linkkikokoelmapankkiin. Materiaali oli
jaoteltu erilaisin periaatteiden mukaan, esimerkiksi oppiaineittain.
Tätä sivua on opettajan helppo käyttää.

Muistitikut ovat tarpeettomia Anne Ronkaalle. Hän tallentaa kaikki
tiedostonsa nettiin ja poimii tarvitsemansa tiedot hakukoneen avulla
hakusanoilla. Muistitikut halpoja, mutta mitä niillä tekee?

Nettityön luonteesta
http://opeblogi.blogspot.com/2010/04/elma-ja-kuinka-netissa-tehdaan-toita.html
Anne Rongas toteaa, että olennaisia taitoja nettityössä ovat
rajaamisen, valikoimisen, muilta kysymisen ja kuuntelemisen taidot,
ajanhallinta ja kiireentunnun sietäminen. Mielenkiintoinen ja
ajatuksia herättävä on Anne Ronkaan väite, että työn teon mittarina
tunti on aikansa elänyt käsite.

Viimeisimpiä huhtikuun blogi-merkintöjä oli, millaisia vastoinkäymisiä
näinkin kokenut verkko-opettaja oli kohdannut. Verkko-opetuksen
etujoukkona oleminen merkitsee vastoinkäymisiä ja epäonnistumisia..
http://opeblogi.blogspot.com/2010/04/kun-kaikki-meni-pieleen-itk2010.html
Lopuksi hän toteaa, että hän on nopea kirjoittaja, ja
blogi-kirjoittelu on hänelle kuin juttelua. Vasta myöhemmin
blogi-teksteistä voi rakentua hiotumpia artikkeleita.

Nämä blogit valitsi
Matti L.

1 kommentti:

  1. Sosiaalisen median käyttö opetuksessa on työpaikallani aikalailla alkutekijöissään. Jos laitteet toimisivat moitteetta ja ongelmitta, ja laitteita olisi tarpeeksi, niin asiaan perehtyminen ja somen käyttäminen olisi milekkäämppää kuin nyt. Kun netti ei toimi, niin mikään ei toimi someopiskelussa. Kuitenkin, niinä harvoina kertoina kun olen päässyt kokeilemaan someopiskelua oppilaiden kanssa, olen huomannut, että koska se on inhimillistä toimintaa, tulee siinä eteen monta ennalta arvaamatonta asiaa. Hyvin suunniteltu on toki puoliksi tehty, mutta kun ei vielä tiedä mitä kaikkea voi tapahtua, ei voi ihan loppunasti kaikkea suunnitellankaan. Siinä on myös tämän tyyppisen tekemisen suola minusta. t. Auli

    VastaaPoista