lauantai 17. huhtikuuta 2010

Infoähkyä ja hyviä esimerkkejä

Luin Anne Rongaksen blogista kevään ja kesän 2008 tekstejä. Kahdessa vuodessa some-maailma on muuttunut hurjasti, sillä näillä sivuilla oli paljon esimerkkejä uusista sovelluksista ja niiden käytöstä. Täytyy vain ihmetellä, miten innokas some-maailman tutkija Rongas on! Hyviä esimerkkejä oli paljon.

Eräässä artikkelissa Rongas pohtii juuri ajankäyttöä. Pohdinnan lähtökohtana oli hänen lukemansa artikkeli Lenita Airistosta. Lenita kertoo selvästi, mihin hän käyttää aikaansa ja mihin ei. Täytyy siis valita. Mikä on hyödyllistä ajankäyttöä kenellekin. Ainakin jonkin verran tulee minusta tämän päivän opettajan käyttää aikaansa someen tutustumiseen. Käyttö on helppo oppia ja se innostaa oppilaita.

Tästä tullaankin seuraavaan mielenkiintoiseen Rongaksen pohtimaan aiheeseen: kenen johdolla opiskellaan somessa. Somen käyttö opetuksessa ei ole samaa kuin verkko-opiskelu, sillä verkko-opiskelu on opettajajohtoista. Somessa ei opiskelua ohjaa niin selvästi opettaja, sillä etukäteen ei voi tietää, mille poluille opiskelijat lähtevät. Siksikö somen käyttö pelottaa opettajia?

Kiinnostavaa oli löytää myös esimerkkejä blogeista, jotka on työstetty juuri samalla äidinkielen kurssilla, joka minulla alkaa. Ilmeisesti kannattaisi tilata Anne Rongaksen blogi omalle netvibes-sivulle.

Pirjo

Infoähkyä ja hyviä esimerkkejä

Luin Anne Rongaksen blogista kevään ja kesän 2008 tekstejä. Kahdessa vuodessa some-maailma on muuttunut hurjasti, sillä näillä sivuilla oli paljon esimerkkejä uusista sovelluksista ja niiden käytöstä. Täytyy vain ihmetellä, miten innokas some-maailman tutkija Rongas on! Hyviä esimerkkejä oli paljon.

Eräässä artikkelissa Rongas pohtii juuri ajankäyttöä. Pohdinnan lähtökohtana oli hänen lukemansa artikkeli Lenita Airistosta. Lenita kertoo selvästi, mihin hän käyttää aikaansa ja mihin ei. Täytyy siis valita. Mikä on hyödyllistä ajankäyttöä kenellekin. Ainakin jonkin verran tulee minusta tämän päivän opettajan käyttää aikaansa someen tutustumiseen. Käyttö on helppo oppia ja se innostaa oppilaita.

Tästä tullaankin seuraavaan mielenkiintoiseen Rongaksen pohtimaan aiheeseen: kenen johdolla opiskellaan somessa. Somen käyttö opetuksessa ei ole samaa kuin verkko-opiskelu, sillä verkko-opiskelu on opettajajohtoista. Somessa ei opiskelua ohjaa niin selvästi opettaja, sillä etukäteen ei voi tietää, mille poluille opiskelijat lähtevät. Siksikö somen käyttö pelottaa opettajia?

Kiinnostavaa oli löytää myös esimerkkejä blogeista, jotka on työstetty juuri samalla äidinkielen kurssilla, joka minulla alkaa. Ilmeisesti kannattaisi tilata Anne Rongaksen blogi omalle netvibes-sivulle.

Pirjo

Kuinka Google dokumenttien uusi versio käyttöön

http://opeblogi.blogspot.com/2010/04/kuinka-google-dokumenttien-uusi-versio.html
Kuinka Google dokumenttien uusi versio käyttöön
Selkeät ohjeet. Itse otin Google Dokumentit käyttöön vasta tämän kurssin aikana.


http://opeblogi.blogspot.com/2010/04/kuinka-google-dokumenttien-uusi-versio.html

Kuinka Google dokumenttien uusi versio käyttöön

http://opeblogi.blogspot.com/2010/04/kuinka-google-dokumenttien-uusi-versio.html
Kuinka Google dokumenttien uusi versio käyttöön
Selkeät ohjeet. Itse otin Google Dokumentit käyttöön vasta tämän kurssin aikana.


http://opeblogi.blogspot.com/2010/04/kuinka-google-dokumenttien-uusi-versio.html

Näkökulmia sosiaaliseen mediaan

Toukokuisessa artikkelissaan Rongas kommentoi noin vuosi sitten lähetettyä Voimala-ohjelmaa, jossa keskusteltiin sosiaalisesta mediasta (huom. sama aihe 31.3.2010). Ohjelmassa haastateltiin sosiaalipsykologi Jaana Venkulaa, joka oli sosiaalista mediaa vastaan. Hän perusteli näkökulmaansa aivotutkimuksella, jonka mukaan konkreettiinen käsillä tekeminen olisi ihmiselle tärkeämpää. Rongas sanoo toisaalta ymmärtävänsä Venkulaa, mutta toisaalta ihmettelevänsä - onhan Venkula sosiaalipsykologi. Lopuksi Rongas myös kertoo oman näkemyksensä sosiaalisesta mediasta ja erityisesti sen hyödyllisyydestä.

http://opeblogi.blogspot.com/2009/05/pikkasen-otin-henkilokohtasesti.html

- Sari Hämälä

Näkökulmia sosiaaliseen mediaan

Toukokuisessa artikkelissaan Rongas kommentoi noin vuosi sitten lähetettyä Voimala-ohjelmaa, jossa keskusteltiin sosiaalisesta mediasta (huom. sama aihe 31.3.2010). Ohjelmassa haastateltiin sosiaalipsykologi Jaana Venkulaa, joka oli sosiaalista mediaa vastaan. Hän perusteli näkökulmaansa aivotutkimuksella, jonka mukaan konkreettiinen käsillä tekeminen olisi ihmiselle tärkeämpää. Rongas sanoo toisaalta ymmärtävänsä Venkulaa, mutta toisaalta ihmettelevänsä - onhan Venkula sosiaalipsykologi. Lopuksi Rongas myös kertoo oman näkemyksensä sosiaalisesta mediasta ja erityisesti sen hyödyllisyydestä.

http://opeblogi.blogspot.com/2009/05/pikkasen-otin-henkilokohtasesti.html

- Sari Hämälä

perjantai 16. huhtikuuta 2010

YouTube opetuskäytössä

Joulukuussa 2009 Anne Rongas kertoo perustaneensa YouTubeen oman soittolistansa. Hän tuo esille myös eri yhteyksissä käytyä keskustelua tekijänoikeuksista liittyen YouTuben opetuskäyttöön.
 
 
- Kirsi Ylätalo