http://opeblogi.blogspot.com/2009/07/mediakirjoitustaito-medialukutaidon.html
Sari
http://opeblogi.blogspot.com/2009/07/mediakirjoitustaito-medialukutaidon.html
Sari
Sari
Sari
Valitsin tuon tekstin, koska koin sen jotenkin ajankohtaiseksi tälle
meidän ryhmälle. Aikanaan opin luopumaan kotona kansioista, joihin
olin mapittanut kaikki tärkeät opetusmateriaalit, kielioppikalvot,
sanakokeet jne. Nyt dokumentit ovat muistissa joko kotikoneella,
koulun koneella tai sitten muistitikulla. Riippuu missä olen kyseisen
materiaalin työstänyt, mihin sen sitten olen tallentanut.
Nyt pitäisi sitten luopua muistitikuistakin ja vain luottaa siihen,
että työni tuotokset säilyvät jossakin nettiavaruudessa tuhoutumatta.
Ehkäpä vielä senkin joskus opin.
t. Heli Heino
keskiviikko, maaliskuu 03, 2010
Muistitikut halpoja, mutta mitä niillä tekee?
Minulle riittää yksi muistitikku siltä varalta, että pitää siirtää
dataa koneelta toiselle netittömässä tilassa. Onhan noita tikkuja
kertynyt. Mutta ihan tosissaan tänä vuonna olen kerran käyttänyt
tikkua. Ja viime vuonna tarve oli ehkä noin kymmenen kertaa.
Viime viikolla kuulin eräässä tilaisuudessa tarinan: erään suuren
yrityksen edustalle siroteltiin kadulle muistitikkuja. Päivän aikana
niistä valtaosa kulkeutui sisälle taloon ja kiinni tietokoneisiin.
Muistitikut ovat melkoinen tietoturvariski.
Tikkujen sijaan varastoin kaiken nettiin. Varmuuskopioin omille
koneilleni netistä. Jos muistan tai sattuu huvittamaan.
Tietokoneitteni varmuuskopiot ulkoiselle levylle pidän kunnossa. En
ole edes sitoutunut yhteen omaan koneeseen. Minulla on vanhin
kannettava, vanha kannettava ja uusin kannettava sekä vanha pöytäkone
(kaksi näistä yrityksen omaisuutta).
Työnantajan antamalla koneella en tekisi mitään. Olisi kyllä ollut
mahdollisuus saada sellainen. Kun uusin kannettavani hajosi ennen
joulua, mitään dataa ei hävinnyt. Eikä töihini tullut minkäänlaista
kuprua.
Kun tuttava ihmetteli, miten löydän eri informaation, piti vähän
miettiä. En juurikaan kansioi asioita. Macin kanssa ei tarvitse kuin
karkeasti. Tiedostojen nimeäminen loogisesti riittää. Spotlight on
loistava. Mielessäni on jonkinlainen maisemakartta asioista. Googlaan
omatkin verkkosivuni. Nimeän ne niin, että löytyvät. Ja käytän
Delicious-kirjanmerkkejä. Gmail on ehdottomasti verraton.
Olisi ihan hauskaa kuulla, millaisia tietotyön taitoja eri ihmiset
ovat arkeensa kehittäneet.
Tietoturvaviikon tietoisku - sisältää valmiita käyttöön sopivia kalvopohjia.
http://opeblogi.blogspot.com/2009/02/tietoturvaviikon-tietoisku.html
Vilkasta vinkkiverkossa
http://opeblogi.blogspot.com/2009/02/vilkasta-vinkkiverkossa.html
Sosiaalinen media tuli kouluun - vastahangasta myötäsukaan?
http://opeblogi.blogspot.com/2009/02/sosiaalinen-media-tuli-kouluun.html
Oppiminen ja verkko - Osa 3: miten opettaja jäljittää netistä kopioidun?
http://opeblogi.blogspot.com/2009/02/oppiminen-ja-verkko-osa-3-miten.html
Oppimistyö oppijalle - seurauksena hauska oppitunti
http://opeblogi.blogspot.com/2009/03/oppimistyo-oppijalle-seurauksena-hauska.html
Kuinka alkuun, kun oppimista viedään verkkoon?
http://opeblogi.blogspot.com/2009/03/kuinka-alkuun-kun-oppimista-viedaan.html
Miten näitä sosiaalisen median juttuja vois oppia?
http://opeblogi.blogspot.com/2009/03/miten-naita-sosiaalisen-median-juttuja.html
Uusi ilmainen oppimisympäristö: Edu 2.0
http://opeblogi.blogspot.com/2009/04/uusi-ilmainen-oppimisymparisto-edu-20.html
Innostuin siis surffailemaan, ja surffaillessani päällimmäisenä taisi olla ihmetys siitä, kuinka joku opettaja jaksaa tehdä näin valtavasti materiaalia muun työnsä ohessa. Itselläni on vahvistunut tunne, että some on vieras mutta kiehtova maailma, ja haluaisin perehtyä sen mahdollisuuksiin. Taidan todellakin viettää osan kesästä seikkaillen somessa - onneksi on läppäri, jonka voi ottaa mukaan puutarhaan!
Maria